Лао Дзъ

За да придобиеш знание, всеки ден прибавяй по нещо. За да придобиеш мъдрост, всеки ден изхвърляй по нещо. Лао Дзъ

неделя, 17 юни 2018 г.

Обсесивно-компулсивно разствойство


  Под обсесивно компулсивно разстройство можем да имаме предвид натрапливи мисли, идеи с последващи ги действия.

   Така наречените обсесии са идеи и представи, които по своя характер са алогични, но водят до определени, последващи ирационални действия. Човекът страдаще от обесесивно компулсивно разстройство се опитва да ирационалните идеи и мисли, които генерира неговата психика и поради това извършва различни ритуали с цел спасение. Ритуалите за момента успокояват индивида, но това за много кратък период. И така стечение на времето, за да се "справи" със собствените си натрапливи мисли индивида продължава да извършва поредица от действия и ритуали, които могат да отнемат много време, ако не бъдат извършени "правилно"

  Обсесиите и натрапливостите включват области от чисто здравно естество, като например: "Ако не завъртя кранчетата на мивката 10 пъти, микробите ще полепнат по мен".
 Мисли свързани с насилие и издевателство над друг човек. Обикновено тези мисли са свързани с насилие. "Ще убия бебето си.", "Ако не измия перфектно три пъти чиниите, майка ми ще умре". Обсесии от  сексуално, религиозно естество: "Ако не спра да мастурбирам, Господ ще ме намрази". "Аз съм гей, нищо, че имам приятелка", "Демоните ще ме обладаят, ако не броя от 999 през 3 до 0".

   Такива мисли, си остават просто мисли, но поради завишената тревожност индивида преминава към определени действия с цел, защита или намаляване на напрежението.
 Точно поради обсесивния си характер тези мисли водят до компулсии, които отнемат все повече и повече време на индивида. Компулсии свързани с чистене, подреждане, броене, онаниране и др.

Лечението може да бъде съчетание от:
Многократно излагане на страха и спиране на компулсиите
Хипноза
Поведенческа терапия
EMDR
 

Няма коментари:

Публикуване на коментар