Лао Дзъ

За да придобиеш знание, всеки ден прибавяй по нещо. За да придобиеш мъдрост, всеки ден изхвърляй по нещо. Лао Дзъ

неделя, 15 октомври 2017 г.

Четирите истини за страданиетo, будизъм.




В статиите на Камелия Хаджийска, лично за мен терапевт с доста интересен и всеобхватен  възглед относно човешката душа се натъкнах на нещо много интересно, което ще споделя и тук. А това е първата проповед на Сидхарта Гаутанама Буда и четирите благородни истини за страданието, които ще копирам дословно от "Уикипедия".

  1. Благородната истина за страданието“: раждането е страдание, старостта е страдание, болестта е страдание, смъртта е страдание, скръбта, риданието, болката, мъката, отчаянието са страдание, обединението с неприятното е страдание, раздялата от приятното е страдание, неполучаването на желаното е страдание, на кратко петте агрегати на привързването (материя, чувство, възприятие, умствени образувания, съзнание) са страдание. Изобщо обусловеното състояние на ума е страдание. Това е съпоставимо с болест, която следва да бъде разбрана.
  2. „Благородната истина за причината за страданието (самудая)“: силното желание, което поражда прераждане, съпроводено от страст и наслада, наслаждаване на това и онова – т.е. желание за сетивно удоволствие, желание за съществуване, желание за несъществуване. Причината на всичко това е основното невежество. "
  3. „Благородната истина за края на страданието “: пълното прекратяване на същото това желание, отказване от него, напускане, освобождаване и отделяне от него. Прекратяването възниква от щастието, което е свободно от страдание и това е целта, която трябва да се достигне."
  4. „Благородната истина за пътя водещ до края на страданието “: Благородния Осмократен Път, а именно: правилен възглед, правилно намерение, правилна реч, правилно действие, правилен живот, правилен начин за препитание (работа) , правилно усилие, правилно съзнаване и правилна концентрация." Четвъртата Благородна истина следва да се разбира като лекарството, което премахва болестта.

Забележете  в първата истина, раждането е страдание и неговият антипод - смъртта отново е страдание. Във втората истина Буда дава причината, а тя според него е именно невежеството или неразбирането на това, което ни се случва. За това може би ние хората отлитаме в двете посоки едната е да бъдем, а другата да не бъдем.  Появили се разбиране страданието променя формата и смисъла си.
Докато в третата истина забележете думата отделяне от самото желание. Отделянето прави в същото време желанието съществуващо, но отнема силата му то да ни води. Точно това лично за мен е раждането на страничният наблюдател, онзи които вижда и едната и другата крайност, но всъщност не се идентифицира със самите тях. Той  просто е фигурата, която ги отчита, а със самото отчитане поражда съзнателност. С пораждането на съзнателност имаме свободна воля да избираме.
И на четвърто място "правилният"  може би под "правилен" се има предвид съответстващ на нас самите. На нашият възглед, не на този или на онзи, а на нашата концепция за живота. Тогава може би се създава синхронът между човека, живота, съдбата и вселената. Защото човек вече е влезнал в рамките на собственият си коловоз и тогава разбира, че страданието е било точно онази движеща сила, която  му е давала тласък да се движи в съответната посока и това се случва без да има насилие, независимо дали животът ни поднася черни или бели краски.

И ние не е нужно да спазваме всички будистки указания, за да се опитаме да избягаме страданието, а може би е нужно просто да съберем смелост и да го преживеем, да бъдем себе си в него, без да обвиняваме и без да се опитваме по детински да прехвърлим вината на другите или на живота, като цяло.  Това ни прави хора, това ни прави силни и това отговаря на истините, които отговарят на самите нас.

Отново от "Уикипедия":
Страданието (първата истина) трябва да бъде напълно разбрано.
  • Страдание от страданието – То се преживява като болка.
  • Страдание от промяната, дължащо се на привързаността към постоянството: и най-голямата обусловена радост е непостоянна и не може да бъде задържана. Първоначално това страдание се преживява като радост и удоволствие.
  • Страдание от съставността или всепроникващо страдание – най-финото страдание, дължащо се на непостоянството на всичко съставно. Текстовете го описват като толкова фино, че на фона на привичното състояние на ума обикновените същества не го усещат и то се осъзнава когато първите два вида вече са отслабени.


Страдание от самото страдание или така нареченият страх от самият страх. Този период е нужен на всеки един от нас . Само, когато сме готови да се срещнем с себе си и да разбием голяма част от илюзиите и очакванията си, когато се уморим да бягаме  само тогава можем да превърнем грубата болка, в по-мека форма, а именно страдание. Бих го определил като етап на срещата.

Страдание от промяната, толкова е трудно човек да се разделя с нещата, които е градил толкова време с пот и мъка, с болка, с радост и любов. Толкова е тежко да изоставяш нещо, за което си копнял толкова дълго време. Нещо, което е било изстрадано. Но в живота е нужно място, пространство, за да дойде новото, а именно поради това е нужно да си отиде нещо вече непригодно. Това е като с дрехите, любимите ни дрехи вече са ни малки, а щом са ни малки имаме нужда от нови от една страна, а от друга значи, значи , че сме пораснали. Бих оприличил етапа, като етап на приемане на това, което ни се дава.

Третият вид страдание ни учи на смирение.
Тогава когато се срещнем със себе си и установим, че промените се случват и са факт от вътрешния ни свят. Това може да бъде горчив залък. Обикновено промените са съпроводени с много болка, сякаш се изражда нещо ново, а в замяна нещо старо умира. Да възкръснеш така бих определил промените, но те винаги завършват със тишина и смирение, сякаш това е повелята, която носят със себе си. Но тези дарове  идват при нас чак когато сме готови да ги приемем и оценим, тогава когато сме достатъчно узрели за новия смисъл, който ни носят. Защото страданието е единствената божия промисъл, която  има силите да ни събуди от сънят, в който сме заспали.....

Няма коментари:

Публикуване на коментар